معرفی باتریهای لیتیومی و اجزای تشکیل دهنده آن
باتری لیتیوم یون (LIB) یک خانواده از باتری های قابل شارژ با تراکم انرژی بالا است. بر خلاف باتری اولیه لیتیوم یکبار مصرف، LIB از ترکیب لیتیوم متصل شده به جای لیتیوم فلزی به عنوان الکترود استفاده می کند.
معمولا LIB ها به طور قابل توجهی سبک تر از سایر انواع باتری های قابل شارژ مشابه اندازه هستند. این باتری ها معمولا در PDA ها، آی پاد، تلفن های همراه، لپ تاپ ها و غیره یافت می شود.
توسعه وسایل الکترونیکی مانند گوشیهای تلفن همراه و لب تاپها تقاضا را برای باتریهای قابل شارژ افزایش داده است که در این میان باتریهای لیتیم-یون از دیگر انواع باتریها عملکرد و بازده مناسبتری را از خود نشان داده و بیشترین تولید را در میان دیگر انواع باتریها دارند. این باتریها مانند انواع دیگر باتریها از پیلهای الکتروشیمیایی با دو الکترود و ماده الکترولیت تشکیل شدهاند. در فرایند شارژ باتریهای لیتیمی، در الکترود مثبت لیتیم به یون لیتیم مثبت و در الکترود منفی یون لیتیم به لیتیم فلزی تبدیل شده و در بین لایههای الکترود قرار میگیرد. تحقیقات زیادی در جهت توسعه هر یک از الکترودها و الکترولیت در باتریهای لیتیم یون صورت گرفته است و با ورود نانومواد در این تحقیقات تحولات شگرفی در عملکرد این نوع باتریها به وجود آمده است. این سیر تکاملی با ساخت نانو مواد جدید همچنان ادامه دارد. در این مقاله تلاش شده با زبانی ساده این نوع باتریها معرفی شده و مختصری در مورد استفاده از نانومواد در آنها توضیح داده شده است.
پیشگفتار
باتری های قابل شارژ
اولین بار در سال 1786 گالوانی شیوه جدیدی برای تولید الکتریسیته به وسیله مواد شیمیایی کشف کرد که بعدها این پیلها به پیلهای گالوانی (Galvanic Cell) مشهور شدند. از سال 1800 به بعد پیشرفت زیادی در زمینه باتریها صورت گرفت اما اولین باتریهای قابل شارژ سرب اسید که امروزه نیز در خودروها از آنها استفاده میشود در سال 1859 ساخته شد. تحول بعدی در باتریهای قابل شارژ در سال 1960 با ساخت باتریهای نیکل-کادمیوم (Ni-Cd) رخ داد اما این باتریها نیز در سال 1990 جای خود را به باتریهای جدید نیکل-هیدرید فلز (Nickel-Metal Hydride) دادند. چرخه پیشرفت باتریهای قابل شارژ با اختراع اولین باتریهای لیتیم-یون در سال 1991 و باتریهای پلیمر-لیتیم یون در سال 1999 کامل گردید. در سال های اخیر با به کارگیری نانوذرات مختلف در این باتریها بازده آنها به مقدار قابل ملاحظهای افزایش یافته است. در ادامه عملکرد آنها معرفی و بررسی شده است.
باتری لیتیومی یونی چیست؟
باتری لیتیوم یون یک سلول الکتروشیمیایی است که در اتوموبیلها، دوربینهای دیجیتال، کامپیوترها، ساعتها و ... استفاده میشود. پایین را بخوانید تا بدانید که این باتریها از داخل چگونه کار میکنند.
باتریهای لیتیوم –یون به دلیل وزن سبکشان در بسیاری از دستگاههای الکتریکی مانند گوشیها، پخشکنندههای MP3، لپ تاپها و ... مورد استفاده قرار میگیرند. این باتریها قابل شارژ هستند و در مقایسه با سایر باتریها دارای چگالی انرژی بالایی هستند. مقدار انرژی ذخیره شده در باتریها در واحد حجم مقدار بالایی است و نوع انرژی ذخیره شده در آنها از نوع انرژی الکتروشیمیایی است. این نوعی انرژی الکتریکی است، که از مواد شیمیایی از طریق واکنشهای شیمیایی ناشی میشود. از دست دادن انرژی نیز به آرامی رخ میدهد.
عملکرد یک سلول الکتروشیمیایی
عملکرد اولیه هر نوع سلول الکتروشیمیایی متشکل از دو عنصر مهم الکترودها و الکترولیتها است. آنود و کاتود دو الکترودی هستند که انرژی الکتریکی (یونها) را هدایت میکنند. آنود به انتهای منفی باتری وصل است در حالیکه کاتود به انتهای مثبت باتری وصل است. الکترودها در الکترولیتها واقع هستند، که به عنوان محیط مایع برای حرکت یونها عمل میکند. الکترولیت به عنوان یک بافر عمل میکند و به واکنشهای شیمیایی در باتری لیتیومی کمک میکند. حرکت الکترونها در داخل الکترولیت و در بین الکترودها باعث ایجاد جریان الکتریکی میشود.
یک باتری لیتیومی یونی چگونه کار میکند؟
آنود و کاتود چنین باتریهایی به ترتیب از کربن و اکسید لیتیم ساخته شدهاند. الکترولیت از نمکهای لیتیم ساخته شده است که در حلالهای آلی محلول ساخته شدهاند. مواد آنود بیشتر گرافیت هستند و مواد کاتود میتواند هر کدام از این مواد باشد: اکسید کبالت لیتیم (LiCoO2)، فسفات لیتیم آهن (LiFePO4) یا اکسید منگنز لیتیم (LiMn2O4). الکترولیتهایی که معمولا استفاده میشوند از نمک لیتیم مانند لیتیم هگزافلوروفسفات (LiPF6)، لیتیم تترافلوئوروبات (LiBF4)، لیتیم پرکلرات (LiClO4) و ... هستند، که در حلالهای عالی مانند اتیلن کربنات، کربنات دی متیل، دی اتیل و محلول کربنات حل شدهاند. الکترولیت مورد استفاده در آنها یک محلول غیر آبی است، زیرا در محلول آبی (H2O)، لیتیم (فلز قلیایی بسیار واکنشپذیر) با آب به فرم هیدروکسید لیتیم و گاز هیدروژن به شدت واکنش نشان میدهد، که این امر اصلا مدنظر نیست.
در طول شارژ، یون لیتیم از کاتود به سوی آنود حرکت کرده و در لایه آنود ساکن میشود. جریان یون لیتیم از طریق الکترولیت است. وقتی این فرایند انجام میگیرد، باتری لیتیومی شارژ میشود و انرژی الکتریکی در آن ذخیره میگردد. در طی فرایند تخلیه، لیتیوم یون از طرف آنود به طرف کاتود بر میگردد. وقتی که باتری لیتیومی پر میشود، حرکت جریانهای الکترونی مخالف به طرف لیتیم یونها، در مدار بیرونی انجام میگیرد. با توجه به حرکت این الکترونها، جریان الکتریکی تولید میشود. در واقع، اختلاف پتانسیل و مقاومت که بین الکترودها ایجاد میشود، باعث میشود که جریان الکتریکی به حرکت در آید. وقتی که باتری لیتیومی از طریق یک منبع خارجی شارژ میشود، حرکت یونی اتفاق میافتد.
حال اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به واکنشهای شیمیایی که در الکترودها اتفاق میافتد.
در آنود: xLi+ + xe- + 6C → LixC6
در کاتود: LiCoO2 → Li1-xCoO2 + xLi+ + xe-
واکنش کلی: Li+ + LiCoO2 → Li2O + CoO
مدارهای مختلفی که در داخل باتری لیتیومی حضور دارند:
• کنترلکننده IC (مدار مجتمع): این مدار بر ولتاژ و سطح جریان در باتری نظارت میکند.
• کنترل کلید: این کلیدها از ترانزیستورهای اثر میدانی ساخته شدهاند، که پس از دریافت سیگنال از کنترلر IC فرایند شارژ یا تخلیه را قطع میکند.
• فیوز: هنگامی که دمای سوئیچ کنترل از میزان معینی بالاتر میرود، فیوز جریان جاری را قطع میکند. این عمل باتری لیتیومی را از جریان بیش از حد حفظ میکند.
• ترمیستور: جریان جاری در باتری لیتیومی به کمک ترمیستور کنترل میشود، که مقاومت آن با توجه به جریانی که از آن میگذرد میتواند متفاوت باشد.
• سوئیچ مثبت ضریب دما (PTC): سوئیچ همچنین در برخی باتریهای لیتیم –یون به جای ترمیستور، برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد مدار استفاده میشود.
ظرفیت باتری لیتیومی به عنوان مثال، میزان شارژی که میتواند ذخیره کند، بستگی به سطح الکترود استفاده شده دارد. تعداد چرخههای شارژ و تخلیه زیاد است و همچنین سرعت شارژ زیاد است. اما مشکل انفجار بر اثر دمای بیش از حد وجود دارد. توصیه میشود که هرچند وقت باتری را جایگزین کنید، تا از انفجار آن جلوگیری شود.
اجزا باتریهای لیتیم-یون
عملکرد باتریهای لیتیم یون
و در الکترود منفی نیم واکنش:
الکترولیت و افزودنیها
بهبود دهندههای سطح SEI
اگر بخواهیم به طور ساده نحوه تشکیل SEI را توضیح دهیم به طور کلی دو مکانسیم برای کاهش الکتروشیمیایی حلالهای با پایه کربنات میتوان در نظر گرفت.
عوامل محافطت کننده کاتد
نمکهای پایدار کننده LiPF6
عوامل محافظت کننده امنیت
-بهبود دهندههای رسوب Li
تحولات الکترولیت ها
ارتباط مشخصهها با اتفاقات میکروسکوپی
هدف اصلی از تحقیقات در باتری یون لیتیومی و دیگر باتریها بهبود ویژگیهایی از باتری مانند انرژی، توان، ظرفیت، ایمنی، پایداری، ارزانی، طول عمر سیکلی و مانند آن است. این ویژگیها دقیقا به مکانیزم واکنشها و انتقالهای یونی و الکترونی باتری لیتیومی بستگی دارد. مثلا برای اینکه از ظرفیت باتری استفاده کنیم باید چرخه کامل باتری طی شود یا مقدار توان به سرعت نفوذ یونهای لیتیوم مرتبط است. به بیان دیگر، آنچه از ویژگیهای بیرونی باتری مشاهده میکنیم به رفتار یون لیتیوم و الکترونها در الکترود و الکترولیت مربوط است؛ به طور مثال ظرفیت یک آند با تعداد اتم لیتیوم قابل ذخیره در زمان شارژ و آزاد شدن در حین دشارژ سنجیده میشود یا پلاریزاسیون غلظتی که یکی از عوامل افت ولتاژ در باتری لیتیومی است، از سرعت کند نفوذ یون در الکترودها نتیجه میشود.
گفتیم که برای ایجاد جریان باید چرخه به طور کامل طی شود. حالا اگر جریانی که از باتری میگیریم بالا باشد قبل از اینکه یونهای لیتیوم فرصت کنند ساختار کاتد را از انتها پر کنند، بدلیل سرعت بالا در همان مراحل ابتدایی کاتد را پر میکنند و مانعی برای قرارگیری تمام یونهای لیتیوم در کاتد میشوند که موجب میشود این یونهای جدید نتوانند در ظرفیت شرکت کنند و این یکی از دلایل کاهش ظرفیت در مقابل افزایش جریان است که در مقالات قبل توضیح داده شد.
در باتریهای لیتیومی نیاز است که الکترودها علاوه بر رسانایی الکتریکی، توانایی ذخیره و هدایت یونها را هم داشته باشند. اما به طور مثال در باتری دنیل نیازی به هدایت یونی الکترودها نیست. این قضیه انتخابهای ما را برای الکترودها محدود میکند چون علاوه بر لحاظ کردن ولتاژ و ظرفیت بالا، باید رسانایی یونی خوبی هم موجود باشد. نانوساختارها بدلیل اینکه مسافت نفوذ را کاهش میدهند و همچنین نسبت سطح به حجم بالا، میتوانند راه حلی برای بهبود رسانایی یونی باشند که در بخشهای آتی به این موضوع پرداخته میشود.
توان یک باتری لیتیومی مستقیما به سرعت انتقالهای یونی و الکترونی و سرعت واکنش اکسیداسیونی بستگی دارد. در باتری غالبا واکنشهای شیمیایی با سرعت مناسبی رخ میدهد، بنابراین محدودکننده جریان نیست. در باتریهای با الکترولیت مایع (غالب باتریها الکترولیت مایع دارند) بدلیل ماهیت مایع، رسانایی یونی بالاست لذا آن هم محدودکننده جریان باتری نیست اما الکترودها به دلیل جامد بودن (فضای فشردهتر) انتقال یونی مناسبی ندارند؛ به علاوه الکترودها، هادیهای الکترونی خوبی هم نیستند، بنابراین الکترودها محدودکننده جریان (یا توان) یک باتری لیتیومی هستند. در واقع یکی از علل کاهش انرژی در اثر افزایش توان، افتهای مقاومتی ناشی از انتقال الکترونها و یونهاست. لذا باید تا حد امکان این رسانایی یونی و الکترونی را افزایش داد تا توان مناسبی از باتری دریافت گردد. هرچه ابعاد ذرات ریزتر باشد، فاصله نفوذ یونها و الکترونها کمتر شده، از اینرو رسانایی یونی و الکترونی بیشتر میشود. برای مثال در باتری لیتیومی وقتی کاتد مسیر مناسبی برای حرکت یونهای لیتیوم فراهم نکند، سرعت حرکت یونهای لیتیوم پایین خواهد بود و لذا جریان کم خواهد بود. با نانوساختار کردن چون مسافت نفوذ برای یونها کمتر میشود میتوان توان را بالا برد (یکی از حوزههای دیگر کاربرد فناوری نانو).
نانو و افت پتانسیلهای سنیتیکی
بهطور کلی برای هر باتری صرف نظر از نوع آن، همواره سه نوع افت پتانسیل وجود دارد. این افت پتانسیلها دلایل سینتیکی دارند و اصطلاحا به آنها اورپتانسیل گفته میشود. همانطور که مشاهده میشود هر کدام از این افتها در محدوده جریان خاصی اهمیت بیشتری دارند و غالب میشوند. این افتها در باتری و پیلهای سوختی تاثیر فراوانی بر کاهش عملکرد دارند. یکی از افتها ناشی از انرژی فعالسازی لازم برای واکنشهاست که به آن پلاریزاسیون فعالسازی (Activation polarization) گویند. این نوع اورپتانسیل از معادله تافل تبعیت میکند که رابطه لگاریتمی بین جریان و افت پتانسیل وجود دارد. این نوع افت پتانسیل، در جریانهای کم خود را نشان میدهد. بهدلیل سرعت بالای واکنش یون لیتیوم، این نوع از افت پتانسیل نقش خیلی عمدهای در باتری لیتیومی ندارد ولی در باتریهای دیگری مثل لیتیوم-هوا یکی از مشکلات همین افت پتانسیل است که استفاده از کاتالیست را برای کاهش انرژی فعالسازی اجتنابناپذیر میکند. در حوزه این کاتالیستها فناوری نانو میتواند وارد شود.
نوع دیگری از افت پتانسیل که درباتری لیتیومی رخ میدهد ناشی از مقاومت الکترودها در انتقال گونههای باردار است (الکترونها و یونها) و اصطلاحا پلاریزاسیون اهمی (Ohmic polarization) نامیده میشود. چون الکترولیت یک رسانای ایدهآل یونی نیست و الکترودها برای رسانش الکترون ایدهآل نیستند و همچنین مقاومت اتصالات گوناگونی که وجود دارد همگی، موجب میشود که یک افت پتانسیل (که از قانون اهم تبعیت میکند داشته باشیم (همان مقاومت داخلی). همان طور که شکل زیر دلالت دارد، این افت پتانسیل در نواحی میانی جریان خود را نشان میدهد. در باتریهای لیتیومی با الکترولیت مایع این افت پتانسیل عامل غالب نیست. ولی در باتریهای با الکترولیت جامد که امروزه در باتریهای موبایل استفاده میشود رسانش یونی الکترولیت جامد ضعیف است که باعث میشود توان و ولتاژ افت کند ولی تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن نانوذرات به الکترولیتهای جامد رسانش یونی بهبود قابل ملاحظهای مییابد.
افت پتانسیل سوم با نام پلاریزاسیون غلظتی (Concentration polarization) که برای باتریهای یون لیتیومی مهم است ناشی از گرادیان (اختلاف) غلظت یونی است. این اختلاف از کند بودن سرعت نفوذ یون لیتیوم در الکترودهای جامد ناشی میشود. واکنش اکسیداسیونی بهسرعت صورت میگیرد ولی چون یونها به دلیل ساختار فشرده الکترودها، خصوصا کاتد، به همان سرعتی که واکنشها انجام میشود به محل واکنش نمیرسند، یک اختلاف غلظت یونی ایجاد میشود که چون یونها باردارند، تولید یک ولتاژ میکنند که از ولتاژ باتری لیتیومی کسر میشود. این نوع افت پتانسیل در جریانهای بالا رخ میدهد و رابطه لگاریتمی با جریان دارد. این افت ولتاژ چون به نفوذ بستگی دارد، کم کردن مسیر لازم برای نفوذ، میتواند در کاهش افت پتانسیل موثر باشد لذا نانوفناوری در این حوزه میتواند موثر باشد.
شکل زیر ولتاژ و توان نرمالیزه شده را بر اساس جریان نرمالیزه شده، همراه با علل کاهش ولتاژ که در بالا توضیح داده شد، نشان میدهد. همانطور که مشاهده میشود ماکزیمم توان در جریانهای بالا رخ میدهد و این همان تناظر یک به یک بین توان و جریان را که قبلا بیان کردیم به نوعی دیگر ثابت میکند. با استفاده از مواد دارای ساختار کریستالوگرافی مناسبتر و همینطور تنظیم ریزساختار (مانند نانو ابعاد کردن) میتوان هم مقدار توان را افزایش داد و هم موقعیت آن را در شکل بیشتر به سمت چپ برد. چون نانو اورپتانسیلها را کم میکند و در الکترودهای بهرهمند از نانو، میتوان جریان را افزایش داد بدون اینکه ظرفیت به مقدار قابل ملاحظهای کاهش یابد.
جمعبندی
باتری های لیتیومی نقش اساسی در توسعه وسایل الکترونیکی قابل حمل دارند، بنابراین تحقیقات وسیعی برای توسعه آنها صورت گرفته است. این نوع از باتریهای قابل شارژ مانند دیگر انواع باتریها از پیلهای الکتروشیمیایی تشکیل شدهاند. هر پیل نیز به نوبه خود از دو الکترود تشکیل شده که به وسیله الکترولیت با یکدیگر ارتباط می گیرند. هر یک از اجزا دارای ساختار ویژه و منحصر به فرد میباشند. در این میان، نانو مواد تحولات شگرفی را در بازده و طول عمر باتریهای لیتیمی ایجاد نمودهاند.
- ۹۸/۰۶/۱۲