همه چیز درباره باتری گوشی و شارژر

مقالات و اخبار مشخصات جدیدترین نسل باتری گوشی های موبایل، شارژر ها و آداپتور ها و انواع روشهای شارژ کردن باطری گوشی و لپ تاپ و ...

همه چیز درباره باتری گوشی و شارژر

مقالات و اخبار مشخصات جدیدترین نسل باتری گوشی های موبایل، شارژر ها و آداپتور ها و انواع روشهای شارژ کردن باطری گوشی و لپ تاپ و ...

شارژ سریع گوشی یکی از جذاب‌ترین و محبوبترین فناوری‌ها است که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته. همه ما به دنبال شارژ گوشی در کمترین زمان هستیم اما فست شارژ چه معایبی دارد و چگونه میتوانیم آن را غیر فعال کنیم؟

تکنولوژی شارژ سریع در کنار تمام مزایایی که دارد، در برخی مواقع موجب مشکلاتی می‌شود که بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد. اگر می‌خواهید بدانید که چرا و چگونه شارژ سریع گوشی خود را غیرفعال کنید، با ما همراه باشید.


تکنولوژی شارژ سریع یکی از محبوب‌ترین فناوری‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این تکنولوژی در سال 2013 توسط کمپانی کوالکام با نام Quick Charge به بازار آمد و در حال حاضر توسط کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد.


مزیت استفاده از شارژ سریع کاملا واضح است. در عصر تکنولوژی و دنیای سریع ما، اینکه گوشی هوشمندمان در کمتر از یک ساعت به صورت کامل شارژ شود، می‌تواند مزیت بزرگی محسوب شود. اما استفاده از این تکنولوژی در کنار مزایای خود، چندین اشکال نیز دارد که اغلب کاربران از آن بی‌خبر هستند.


چرا بهتر است شارژ سریع گوشی خود را غیرفعال کنید؟

اجازه دهید که در ابتدا توضیح دهیم فناوری شارژ سریع چگونه کار می‌کند. تاکنون سازندگان گوشی هوشمند، شارژرهایی تولید می‌کردند که اجازه نمی‌دادند جریان زیادی به گوشی و یا تبلت وارد شود. این کار برای جلوگیری از خطر بالقوه آسیب‌پذیری باتری بود که انجام می‌شد؛ چرا که در غیر اینصورت منجر به آسیب دیدن گوشی کاربر شده و یا حتی در مواردی سبب آتش گرفتن آن می‌شد.

اگرچه شارژ سریع سبب می‌شود که میزان ولتاژ و یا آمپراژ بالایی به دستگاه وارد شود تا دیوایس کاربر در مدت زمان کمتری به صورت کامل شارژ شوند با این حال نحوه عملکرد این تکنولوژی به‌گونه‌ای نیست که به گوشی کاربر آسیب بزند. با این وجود استفاده از تکنولوژی شارژ سریع در درازمدت برای گوشی مفید نخواهد بود. می‌توان گفت اگر گوشی خود را همیشه با استفاده از فناوری شارژ سریع، شارژ کنید باتری لیتیوم یونی آن خیلی زودتر خراب خواهد شد. این موضوع برای افرادی که روزانه حدودا یک بار و در طول 18-24 ماه از تکنولوژی فست شارژ استفاده می‌کنند، می‌تواند خیلی مهم باشد.

مسئله بعدی گرم شدن بیش از حد باتری است. از آنجا که در تکنولوژی شارژ سریع، میزان جریان زیادی در مدت زمان کوتاهی به گوشی وارد می‌شود، این امر می‌تواند منجر به آسیب دیدن برخی از اجزای سخت‌افزار گوشی شود. البته اگر گوشی خود را در یک فضای خنک و با تهویه مطبوع برای شارژ شدن قرار می‌دهید، احتمالا مشکل خاصی برای گوشی پیش نخواهد آمد اما اگر در حال اجرای یک بازی و یا اپلیکیشن نسبتا سنگینی هستید و یا در اتاق نسبتا گرمی قرار دارید، شارژ شدن سریع گوشی می‌تواند منجر به آسیب دیدن آن شود.

علاوه براین خیلی از اوقات گوشی خود را در اواخر شب و هنگامی‌ که به رختخواب می‌رویم، به شارژ می‌زنیم. بنابراین وقتی در خواب هستیم چه تفاوتی می‌کند که گوشی برای مثال دو ساعت زودتر شارژ شود. اگر علاقمند هستید که طول عمر گجت خود را افزایش دهید، با پلازامگ همراه باشید تا در ادامه در مواقعی که به شارژ شدن سریع نیاز جدی ندارید، آن را غیرفعال سازید.


چگونه شارژ شدن سریع گوشی خود را غیرفعال کنیم؟

1- تنظیمات گوشی خود را چک کنید

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای غیرفعالسازی شارژ شدن سریع گوشی، مراجعه به تنظیمات خود گوشی است. برخی از سازندگان گوشی برای فعالسازی ویژگی شارژ سریع گوشی یک آپشن روشن و خاموش در تنظیمات آن تعبیه کرده‌اند. این آپشن اکثر اوقات در قسمت مربوط به تنظیمات باتری گوشی دیده می‌شود.

برای مثال اگر یک گوشی سامسونگ دارید، کافی است به مسیر Settings -> Device Maintenance -> Battery رفته و سپس بر روی منو که در گوشه بالای سمت راست قرار دارد، ضربه بزنید. حال گزینه Advanced Settings را انتخاب کنید؛ در این قسمت گزینه‌های خاموش کردن شارژ بی‌سیم و شارژ سریع دیده می‌شود. در موارد دیگر بهتر است در تنظیمات گوشی و در نوار جستجو عبارت fast charging ،quick charge و یا عبارتی مشابه این دو را جستجو کنید.


اگر هیچ آپشنی در تنظیمات گوشی شما وجود ندارد که بتوانید شارژ سریع آن را متوقف کنید، راهکارهای زیر را دنبال کنید.

2- از یک شارژر معمولی استفاده کنید

اگر یک شارژر معمولی از یک گوشی قدیمی‌تر دارید، می‌توانید برای شارژ گوشی خود از آن استفاده کنید. البته همیشه در نظر داشته باشید که کابل USB-C شارژر با USB گوشی سازگار باشد. در غیراینصورت می‌بایست یک کابل شارژر معمولی را خریداری کنید.

ممکن است بگویید که شارژر قدیمی نیز ممکن است از شارژ سریع پشتیبانی کند؛ پس باید دقت داشته باشید که روی شارژر معمولی شما هیچکدام از عباراتی چون quick charge ،fast charge ،dash charge و یا adaptive fast charging نوشته نشده باشد. برای بررسی بیشتر بهتر است به دقت روی شارژر قدیمی خود را نگاه کرده و میزان ولتاژ و آمپراژ آن را بررسی کنید. اگر میزان ولتاژ آن کمتر از 5 و آمپراژ آن در حدود 2 باشد، این شارژر یک شارژر استاندارد و معمولی است که می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.


3- برای شارژ کردن گوشی خود از لپ تاپ، PC و یا کنسول‌های دیگر استفاده کنید


شما همچنین می‌توانید گوشی خود را به هر وسیله‌ای که قادر به شارژ آن از طریق پورت‌های USB است، وصل کنید. می‌توان از لپ تاپ، کامپیوتر دسکتاپ، ایکس باکس و یا پلی استیشن برای شارژ کردن گوشی هوشمند خود استفاده کرد.باز هم، تنها چیزی که در اینجا مورد نیاز است یک کابل سازگار است. یک لپ‌تاپ، رایانه رومیزی، ایکس‌باکس یا پلی‌استیشن، نامزدهای مناسبی برای این کار هستند، زیرا آن‌ها به طور کلی هیچ یک از پورت‌های با قدرت بالا را ندارند.

شارژ گوشی


منبع: phonearena